Best View in Explorer 9+, Firefox 4+, Chrome 10+ or Opera 11+;
Download the new version and install:
فراخوانی ...
 
سه‌شنبه 30 مرداد 1397 | الثلثاء 9 ذوالحجة 1439 | Wednesday 22 August 2018
عملیات روانی
رسوایی بزرگی که سقوط فیس بوک را رقم زد نسخه چاپی RSS
  • رسوایی بزرگی که سقوط فیس بوک را رقم زد رسوایی بزرگی که سقوط فیس بوک را رقم زد
    سه‌شنبه 21 فروردین 1397 ساعت 7:47

    پس از انتشار اخباری مبنی بر فروش اطلاعات کابران توسط فیسبوک، بسیاری از کاربران از این شبکه اجتماعی خارج شدند؛ اقدامی که خسارات سنگینی برای مالکان آن به دنبال داشت.   با رشد فناوری و افزایش سرعت اینترنت، دسترسی به فضای

    فیسبوک

    پس از انتشار اخباری مبنی بر فروش اطلاعات کابران توسط فیسبوک، بسیاری از کاربران از این شبکه اجتماعی خارج شدند؛ اقدامی که خسارات سنگینی برای مالکان آن به دنبال داشت.

      با رشد فناوری و افزایش سرعت اینترنت، دسترسی به فضای مجازی آسان تر شد و همین امر سبب شد تا طراحان و مهندسان فناوری با ایجاد جاذبه های بیشتر از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای ایجاد کسب و کاری نوین بهره ببرند. شبکه های اجتماعی از خلاقیت ها و یا بهتر بگوییم ترفندهایی بود که از قضا با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد و توانست با سرعت قابل توجهی جایگاهش را در میان آنها بیابد.

    می توان گفت اولین شبکه اجتماعی رسمی دنیا فیسبوک بود که در 4 فوریه 2004 توسط مارک زاکربرگ و دوستانش برای دانشجویان دانشگاه هاروارد و با هدف تبادل اطلاعات و ارتباط افراد با یکدیگر راه اندازی شد. پس ازگذشت مدت کوتاهی دانشگاه های دیگر آمریکا نیز امکان دسترسی به فیسبوک را برای دانشجویان فراهم کردند. از آنجا که این شبکه اجتماعی به مذاق کاربران خوش آمد کم کم دسترسی به آن در سطح جهان آزاد شد و امکان ثبت نام در آن برای همه افراد فراهم آمد.

    کاربران هنگام ثبت نام در این شبکه اجتماعی بسیاری از اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن قرار می دهند. در حال حاضر تعداد بیشماری از افراد دنیا عضو این شبکه هستند و این یعنی حجم غیر قابل تصوری از اطلاعات کاربران در اختیار مدیران این شبکه است که می تواند در برخی مواقع نگران کننده باشد.

    ببینید:

    فیلم/ فیس بوک متهم به دستکاری دموکراسی!

    فضای مجازی و اینترنت در کنار انبوه مزایایی که به ارمغان آورده اند دغدغه های امنیتی متعددی را نیز ایجاد کرده است و بخش عمده ای از نگرانی ها به نوع کسب و کار شرکت های فعال در این حوزه بازمی گردد، شرکتهایی همچون گوگل و فیسبوک که در ازای ارائه سرویسهای رایگان به کاربران، از اطلاعات آنها در جهت شخصی سازی تبلیغات بهره می برند. شاید کاربران هرگز تصور نکنند این حقیقت را که فیسبوک همه چیز از استیکر تا موقعیت مکانی کاربران حین لاگین شدن را در خود ذخیره می کند.

    اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر این واقعیت را آشکارتر کرد. به تازگی سایت های خبری دنیا اخباری مبنی بر فروش اطلاعات کاربران توسط مدیران فیسبوک را منتشر کرده اند که به واقع رسوایی بزرگی برای این شرکت بود. پس از انتشار این خبر موج عظیمی از اعتراضات و انتقادات در جهان ایجاد شد. بسیاری از کاربران بلافاصله  اقدام به حذف حساب فیسبوک خود کردند. آنها با راه اندازی کمپین «دیلیت فیسبوک» به طور صریح اعتراض خود را به این اقدام و نقض آشکار حقوق بشر نشان دادند. این خبر برای اولین بار از سوی گاردین و شبکه چهار تلویزیون انگلیس پخش شد که از همان ساعات اولیه انتشار، مورد توجه مردم و رسانه های دنیا قرار گرفت تا حدی که ارزش سهام این شرکت تا 58 میلیارد دلار سقوط کرد. تجربه ای وحشتناک که تاکنون برای این شبکه اجتماعی رخ نداده بود. 

    " روزم عالی می شود وقتی که می بینم هشتگ دیلیت فیسبوک ترند می شود" 

    ارزش سهام فیسبوک در سال 2012 تنها 32 دلار بود، در فوریه سال جاری میلادی سهام آن به یکباره رشد چشمگیری داشت و تا 190 میلیارد نیز رسید که در پی این رسوایی و جنجالی که پیش آمد ارزش آن تا 159 دلار سقوط کرد. ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود، به دنبال این رسوایی بسیاری از چهره های شناخته شده نیز به کمپین «دیلیت فیسبوک» پیوستند که جیم کری کمدین معروف نیز از جمله آنها بود که نه تنها حسابش را حذف کرد بلکه سهام خود را نیز به فروش گذاشت و از این اقدام خود ابراز خرسندی کرد. 

    فیسبوک بر مبنای محتوایی که توسط کاربران لایک می شود یا در مورد آن با دوستان خود گفتگو می کنند، استیکرهای ارسالی، مکان و زمان لاگین با هر دستگاهی که از آن برای ورود به فیسبوک استفاده می شود اطلاعات جامعی را ذخیره می کند. داده هایی که شامل ردگیری موقعیت کاربر، اپلیکیشن هایی که نصب کرده به همراه زمان و علت استفاده از آن ها، دسترسی به وب کم و میکروفون او در هر زمانی، مخاطبین، تاریخچه تماس، ایمیل ها، فایل های دانلودی، بازیها، تصاویر و ویدئوها، موسیقی و بسیاری اطلاعات می شود.

    تیم کوک مدیر عامل اپل طی مصاحبه ای که با کریس هایس از شبکه MSNBC داشت نحوه مدیریت داده های کاربران توسط فیسبوک را به شدت مورد انتقاد قرار داد، طی این مصاحبه که قرار است از همین شبکه در تاریخ هفدهم فروردین پخش شود، وی اظهار داشت: "ما هرگز تصور نمی کردیم چنین اطلاعات کاملی از افراد وجود داشته باشد. اطلاعاتی که حاوی جزئیات شخصی بوده و از چندین منبع گردآوری شده اند ، این اطلاعات می توانند علیه دموکراسی ما مورد استفاده قرار بگیرند. آنها می توانند توسط آگهی دهندگان نیز مورد استفاده قرار گیرند. زمانیکه از تیم کوک پرسیده شد که اگر در شرایط کنونی زاکر برگ قرار داشت، چه کار می کرد با قاطعیت گفت: من هیچگاه در چنین موقعیتی قرار نمی گرفتم. "

    از سوی دیگر خبر تقلب در روند انتخابات آمریکا با استفاده از فیسبوک در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد. برخی مدعی شدند که شرکتی به نام کمبریج آنالیتیکا با به کار گیری شگردهایی موفق شده است به حساب دست کم 50 میلیون کاربر دسترسی یافته و با تحلیل آنها، کمپین انتخاباتی اینترنتی فیسبوک را طوری برنامه ریزی کند که دقیقا با سلایق کاربران هماهنگ بوده و پاسخگوی آن دسته از کاربرانی باشد که مخالف کاندیدای مشخصی بودند.

    آنها با کمک یکی از استادان روانشناسی دانشگاه کمبریج توانستند برنامه ای را طراحی کنند که روی تلفن همراه کاربران نصب می شد، برنامه ای که به آنها اجازه می داد به تمام اطلاعات افراد دسترسی یابند. این برنامه تا اندازه ای حرفه ای بود که حتی کارشناسان فیسبوک را هم متقاعد کرد که این تنها یک برنامه پژوهشی است اما با همه اینها تعداد محدودی نسبت به جمعیت کاربران این برنامه را نصب کردند. همین امر طراحان این برنامه را بر آن داشت تا از طریق دیگری وارد شوند که نهایتا تصمیم گرفتند تا پرسشنامه ای را طراحی کنند که با وعده اهدای دو دلار به پاسخ دهندگان، آنها را تحریک به دانلود کنند. از قضا این فکر، خوب جواب داد و توانست نزدیک به 50 مییلیون کاربر را فریب دهد. 

    با توجه به آنچه در بالا ذکر شد حال این سوال پیش می آید چه کسی مسبب و منتشرکننده این اخبار بود؟  کریس وایلی کارمند شرکت کمبریج آنالیتیکا صراحتا با ارائه مدارک و اسنادی که همه این ادعاها را ثابت می کرد در اختیار روزنامه های گاردین و نیویورک تایمز و آبزرور قرار داد که گرچه منجر به اخراج وی شد اما رسوایی بزرگی را برای فیسبوک رقم زد. آنطور که از بررسی ها برمی آید فیسبوک در سال 2015 از این موضوع باخبر شد. زاکر برگ از رقبای انتخاباتی درخواست کرد که این اطلاعات را پاک کنند اما چنین نشد. اسناد وایلی آنقدر معتبر است که نه تنها عدم حذف این اطلاعات را ثابت می کند بلکه سبب شده تا از سوی مقامات انگلیس دستور بازرسی دفتر کمبریج آنالیتیکا نیز صادر شود. 

    در نهایت فیسبوک مجبور به عذرخواهی شد اما هنوز ماجرا ادامه دارد و طبق نظر تحلیلگران و کارشناسان فیسبوک به احتمال زیاد بحران دیگری را هم پیش رو خواهد داشت. چرا که اگر چنین چیزی ثابت شود علاوه بر حذف فیسبوک توسط کاربران، شکایات فراوانی برای دریافت غرامت از این شبکه اجتماعی صورت خواهد گرفت.

    منبع: باشگاه خبرنگاران



    گزارش
    شماره مطلب: 24618
    دفعات دیده شده: 169 | آخرین مشاهده: 13 ساعت پیش